lørdag 18. april 2009

Dubrovnik-girls and window-shoppers!

Kristina har skjært tenner i hele natt..OG ligget på ryggen med åpen munn og snorket. I dag var dagen for å dra til Dubrovnik, klokka 10.00 ble vi plukket opp av taxi-mannen som tok oss med over grensa. Men, med vårt regime startet jo så klart dagen ikke der. Før frokost snørte vi på oss joggeskoene og tok en intensiv sprung-lauf økt i motbakke. 6*sprung-lauf og 4*motbakkeløp lød økta. Men, neste bakke-økt har vi store intensjoner om å doble mengden, heftig progresjon med andre ord, men det skal vi klare=) Vi har gledet oss stort til denne dagen, planlagt shopping-posenes innlåsning i skap før strawberry-daiqurien skulle ta oss med i kveldens og nattens timer. Ting går ikke alltid som planlagt. Gamlebyen i Dubrovnik var fin den, men mest for det blotte øyets del, shopping-innstilte som vi var fikk vi spurt oss fram til shopping-sentrene, og med godt mot trasket vi i den "10 min" lange veien vi fikk beskjed om. Vi fant dessverre snart ut at bur-ugla i den lille boden sin tydeligvis hadde sent oss på villspor, vi vil si område Moholt og Risvollan..og etter å ha gått i en times tid med mange spørrerunder og vandring på ukjente beiter kom vi til et lite spar-kjøp senter. Vi fikk hvertfall litt ekstra trim, pluss et par klesplagg, og en veske før vi tok taxi tilbake til gamlebyen igjen. Det var ikke vanskelig å se at Dubrovnik var et paradis for is-elskere, på tross av at Kaja er av denne arten hadde bur-ugla ødelagt is-apetitten..GODT gjort! Skrubbsultne tenkte vi å finne oss en koselig cafe for å nyte fridagen og utflukten, men plutselig var hele gamlebyen ribba for cafeer, og vi satte oss til slutt, en smule bitre,ned innendørs for en salat. Sendte melding til vår private sjåfør om å bli hentet tidligere, og fikk svar pronto om at henting skulle skje om en time. Etter en halvtime slumring og batterioppladning kom vi oss ut i gata igjen, vi er fortsatt ikke sikre på om maten gjorde oss mer oppmerksomme, eller om butikkene hadde gått oss borger forbi..men plutselig var vi i et eldorado av en nike-butikk! PLUSS, det flommet over av cafeer..hm. De andre flotte klesbutikkene vi fikk øye på hadde stengt mens vi satt inne til ladning, så det ble med litt window-shopping. Penger spart! Dagen endte godt med noen fornøyde kjøpere, og litt for liten tid.. Vel hjemme ble det en koselig middag på strandpromenaden, med et trubadur-orkester spillende kun for oss, en riktig trivelig avslutning=)

Vi har lært at:
I Dubrovnik er vi ikke katter, men derimot hester, da guttene faktisk vrinsker etter oss.
Aldri stol på bur-ugler når man er på ukjent farvann.
Kaja vet nå at AC står for air-condition.
For å finne norske priser i Kroatia må man dele konas på 7, for så å gange med 9.
Vi liker Igalo like godt som Dubrovnik.
Kristina snorker.
Yr.no melder dårlig vær hele langtidsvarselet i Igalo.
Kaja har rasfare i emning.
Når Kristina bestiller en oliven-salat, får hun akkurat det- en stor skål med KUN oliven.
At det ikke går an å ha borgen som kjennetegn på taxi-opp-plukking når man i etterkant ser at hele byen er omringet av en borg..
Kristina fikk et mega-kompliment av en fransk 85+ år gammel dame.

"Aldri så vondt at det ikke er godt for noe!"